05 Oktober 2024

HGD344 - Integriti dan Anti Rasuah

HGD344 - Integriti dan Anti Rasuah
SEMESTER Oktober 2024 - Febuari 2025

Minggu 1

Kaedah Pembelajaran
  1. Kuliah
  2. Ceramah umum
  3. Latihan amali serta LDK secara berkumpulan 
  4. Pembelajaran berasaskan kes (case-based learning) 

Penilaian
  1. Pembentangan 40% - 3 Pilihan
  2. Laporan 40% - Laporan berdasarkan pembentangan
  3. Kuiz 20% - Minggu ke 5 atau 6 atau 7 atau 8
Rujukan

Mohamad Tarmize Abdul Manaf (2020). Nota Pencegahan rasuah. Penerbit Bahagian Pendidikan Masyarakat, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Putrajaya. Muat turun disini.

Mohamad Tarmize Abdul Manaf et al (2020). Kursus Integriti dan Rasuah IPT. Penerbit Bahagian Pendidikan Masyarakat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Putrajaya. Muat turun disini.

Mohd Firdaus Ramlan (2021) Tumbuk Rusuk : Pengkisahan Dari Tirai Besi. Akademi Kajian Rantau Nusantara Akar. Batu Cave, Selangor. Beli disini

Pusat Governans, Integriti dan Antirasuah Nasional (2019). Pelan Antirasuah Nasional 2019-2023. Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya. Muat turun disini.

Zulkanain Abdul Rahman, Ahmad Kamal Ariffin Mohd Rus & ors (2017). Sejarah Perjuangan SPRM: Satu Perjalanan. Universiti Malaya, Kuala Lumpur. 

Syed Hussein Alatas (1999). Corruption and the Destiny of Asia. Simon and Schuster Asia. Beli disini.

Syed Hussein Alatas. (2009). Rasuah: Sifat, Sebab dan Fungsi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Beli disini.


Minggu 2

MODUL 1: PENGENALAN KURSUS INTEGRITI DAN ANTIRASUAH (KIAR) - | Ujian kefahaman 1 | Ujian kefahaman 2 |
  1. Pengenalan kepada KIAR
  2. Kepentingan KIAR
  3. Latar belakang dan gambaran keseluruhan KIAR
Berikut adalah 10 cadangan soalan untuk perbincangan dalam kumpulan bagi Modul 1: 
  1. Mengapa integriti dianggap penting dalam kehidupan seharian, terutamanya dalam kalangan pelajar dan pemimpin masa depan?
  2. Bagaimanakah pelajar dapat memainkan peranan dalam memerangi rasuah di institusi pengajian mereka?
  3. Apakah perbezaan antara seseorang yang mempunyai integriti dengan seseorang yang tidak berintegriti?
  4. Bagaimana rasuah boleh memberi kesan kepada pembangunan ekonomi dan masyarakat sesebuah negara?
  5. Apakah cabaran yang dihadapi oleh agensi pencegahan rasuah, seperti SPRM, dalam memerangi rasuah?
  6. Mengapa golongan muda, termasuk pelajar IPT, perlu diberi perhatian serius dalam usaha pencegahan rasuah?
  7. Bagaimanakah elemen integriti boleh diterapkan dalam kehidupan seharian, terutama dalam situasi yang melibatkan konflik kepentingan?
  8. Apakah langkah yang boleh diambil oleh institusi pengajian tinggi untuk membudayakan nilai integriti dalam kalangan pelajar?
  9. Bagaimanakah kempen antirasuah boleh memberi impak positif kepada masyarakat secara keseluruhan?
  10. Bagaimana anda melihat peranan media dalam meningkatkan kesedaran tentang isu rasuah dan integriti dalam kalangan rakyat?


Minggu 3

MODUL 2: INTEGRITI TERAS KESEJAHTERAAN - | Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Tadbir urus/ Tata kelola korporat 
  2. Tadbir urus/Tata kelola keinsanan
  3. Etika dalam kehidupan
  4. Definisi integriti
  5. Faktor yang menggugat integriti
  6. Bidang pekerjaan berisiko tinggi yang terlibat dengan isu integriti
  7. Pembudayaan integriti dalam kalangan pelajar
  8. Inisiatif kerajaan bagi meningkatkan integriti perkhidmatan awam

Minggu 4

MODUL 3: RASUAH DIHINA, MARUAH DIBINA - | Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Definisi rasuah dan antirasuah secara umum
  2. Rasuah jenayah yang serius
  3. Siapa yang boleh terjebak dalam jenayah rasuah?
  4. Minda (mindset) perasuah
  5. Bidang pekerjaan berisiko tinggi terhadap rasuah
  6. Kedudukan negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI)

Minggu 5

MODUL 4: AGENSI PENCEGAHAN RASUAH DAN PEMERKASAAN INTEGRITI - | Ujian 1 | Ujian 2 | 
  1. SPRM agensi peneraju pencegahan rasuah
  2. Agensi lain yang melaksanakan usaha pencegahan rasuah, peningkatan integriti dan tata kelola

Minggu 6

MODUL 5: RASUAH BERDASARKAN AKTA SPRM 2009 
- | Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Istilah rasuah serta bentuk suapan
  2. Kesalahan rasuah berdasarkan Akta SPRM 2009
  3. Hadiah boleh menjadi rasuah mengikut undang-undang Malaysia
  4. Implikasi perundangan atas perbuatan rasuah
  5. Aktiviti - ILUSTRASI KES

Minggu 7

MODUL 6: KESALAHAN LIABILITI KORPORAT - | Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Kesalahan rasuah oleh organisasi komersial – Seksyen 17A Akta SPRM 2009
  2. Definisi organisasi komersial dan pihak yang bersekutu 
  3. Hukuman kesalahan liabiliti korporat
  4. Prinsip TRUST dalam memenuhi kehendak tatacara bawah Seksyen 17A Akta SPRM 2009

Minggu 8

MODUL 7: JENAYAH KOLAR PUTIH - | Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Definisi jenayah kolar putih
  2. Perbezaan jenayah kolar putih dan jenayah kolar biru
  3. Kesan jenayah kolar putih
  4. Contoh kes sebenar jenayah di dalam dan luar negara
  5. Jenayah kolar putih terkini 
  6. Mengenali profil fraudster

Minggu 9

MODUL 8 : PUNCA, SIMPTOM DAN KESAN JENAYAH RASUAH 
-| Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Jenayah rasuah berdasarkan teori-teori berkaitan
  2. Simptom jenayah rasuah
  3. Kesan jenayah rasuah terhadap individu, masyarakat dan negara

Minggu 10

MODUL 9: PERANGI RASUAH LAPOR, CEGAH DAN INISIATIF KERAJAAN - Nota | Ujian 1 | Ujian 2 |
  1. Prosedur melaporkan tawaran dan permintaan rasuah 

Minggu 11

MODUL 10: INSTITUSI SOSIAL DALAM  PEMBUDAYAAN INTEGRITI DAN ANTIRASUAH - Nota | Ujian 1 | Ujian 2 | 
  1. Pembudayaan integriti dan antirasuah 
  2. Peranan institusi keluarga
  3. Peranan institusi agama
  4. Peranan institusi pendidikan
  5. Peranan institusi media

Minggu 12 - 14
MODUL/ WACANA / REFLEKSI PATRIOTISME

Tiada ulasan:

Catat Ulasan