06 Oktober 2024

Skandal rasuah Airbus

Skandal rasuah Airbus adalah salah satu skandal terbesar dalam industri penerbangan. Pada awal tahun 2020, Airbus bersetuju untuk membayar denda lebih daripada €3.6 bilion (kira-kira USD 4 bilion) kepada pihak berkuasa di Perancis, United Kingdom, dan Amerika Syarikat sebagai sebahagian daripada penyelesaian berhubung dengan dakwaan rasuah dan rasuah dalam urusan perniagaannya. Ini adalah penyelesaian terbesar dalam sejarah kes rasuah korporat.

Kes ini melibatkan pembayaran komisen kepada ejen perantara untuk mempengaruhi keputusan pembelian pesawat oleh syarikat penerbangan dan kerajaan di beberapa negara. Sebagai contoh, Airbus didapati telah menggunakan pihak ketiga untuk menyediakan bayaran dan faedah tertentu bagi memenangi kontrak pesawat komersial di beberapa negara termasuk Malaysia, Sri Lanka, Taiwan, Indonesia, dan Ghana.

Kes ini menonjolkan amalan tidak telus dalam industri penerbangan global, dan membawa kepada pembaharuan dalaman di Airbus, termasuk memperkuatkan tadbir urus korporat dan mengurangkan pergantungan terhadap ejen pihak ketiga dalam urusan jualannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan