06 Oktober 2024

Kes rasuah Suharto

Suharto, bekas Presiden Indonesia, terlibat dalam pelbagai skandal rasuah besar semasa memegang jawatan dari 1967 hingga 1998. Beliau dan keluarganya dikatakan mengumpul kekayaan peribadi yang besar melalui penggunaan kuasa untuk memanipulasi ekonomi negara bagi kepentingan sendiri. Transparency International menganggarkan bahawa Suharto mengumpul sehingga USD 15 hingga 35 bilion melalui amalan rasuah, menjadikannya antara pemimpin yang paling korup dalam sejarah moden.

Antara bentuk rasuah yang dilakukan termasuk mengawal peruntukan kontrak kerajaan, pemberian monopoli kepada syarikat milik keluarga, dan menggunakan dana negara untuk keuntungan peribadi. Selepas Suharto dipaksa meletak jawatan pada tahun 1998, terdapat usaha oleh kerajaan Indonesia untuk mendakwa beliau atas tuduhan rasuah, tetapi proses perundangan tersebut sering kali terhalang oleh masalah kesihatan Suharto, serta kekurangan bukti konkrit untuk menyabitkan beliau secara sah di mahkamah.

Skandal rasuah Suharto meninggalkan impak besar terhadap ekonomi dan struktur politik Indonesia, dengan pengurusan ekonomi yang tidak cekap dan kehilangan kepercayaan awam terhadap institusi kerajaan. Kesan ini turut mendorong Indonesia ke arah reformasi dan keinginan untuk memerangi rasuah di semua peringkat kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan