06 Oktober 2024

Kes rasuah Park Geun-Hye Presiden Korea Selatan

Kes rasuah Park Geun-Hye melibatkan bekas Presiden Korea Selatan, Park Geun-Hye, yang dituduh menyalahgunakan kuasanya semasa menjawat jawatan presiden. Pada 2016, Park didakwa berkomplot dengan sahabatnya, Choi Soon-sil, untuk menekan syarikat besar Korea Selatan seperti Samsung dan Lotte bagi memberi derma kepada yayasan-yayasan yang dikendalikan oleh Choi, yang digunakan untuk kepentingan peribadi.

Park juga dituduh mengizinkan Choi mengakses dokumen-dokumen sulit kerajaan tanpa sebarang kedudukan rasmi. Kes ini mencetuskan kemarahan rakyat Korea Selatan, menyebabkan protes besar-besaran yang akhirnya membawa kepada pemecatan Park melalui impeachment pada Disember 2016. Pada Mac 2017, Mahkamah Perlembagaan Korea Selatan mengesahkan pemecatan itu, menjadikan Park Geun-Hye sebagai presiden Korea Selatan pertama yang disingkirkan dari jawatannya.

Pada 2018, Park telah dijatuhi hukuman penjara selama 25 tahun atas pelbagai tuduhan, termasuk rasuah, penyalahgunaan kuasa, dan pemerasan. Bagaimanapun, pada Disember 2021, beliau menerima pengampunan daripada Presiden Moon Jae-in atas dasar kesihatan dan untuk memulihkan perpaduan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan