06 Oktober 2024

Skandal rasuah Rolls Royce

Skandal rasuah Rolls-Royce melibatkan dakwaan bahawa syarikat tersebut membayar rasuah untuk mendapatkan kontrak perniagaan di beberapa negara. Pada tahun 2017, Rolls-Royce mengakui terlibat dalam kesalahan rasuah dan telah bersetuju untuk membayar denda sebanyak £671 juta kepada pihak berkuasa di UK, Amerika Syarikat, dan Brazil. Kes ini melibatkan pembayaran kepada perantara atau "middlemen" untuk mempengaruhi keputusan dalam mendapatkan kontrak kerajaan di negara-negara seperti Indonesia, Thailand, India, Rusia, dan China.

Skandal ini mendedahkan bagaimana syarikat besar menggunakan rasuah untuk mengatasi persaingan dan mendapatkan kontrak bernilai tinggi, khususnya dalam sektor tenaga dan penerbangan. Kes ini juga menonjolkan kelemahan dalam kawalan dalaman syarikat dan pengawasan terhadap kegiatan perniagaan antarabangsa, yang akhirnya membawa kepada siasatan oleh pihak berkuasa anti-rasuah di pelbagai negara.

Sebagai akibatnya, Rolls-Royce bersetuju untuk bekerjasama dengan agensi penguatkuasa dan memperkenalkan langkah-langkah pematuhan yang lebih ketat untuk mencegah kejadian yang sama pada masa depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan