Lampu Merah Integriti
Objektif
Membezakan tindakan berintegriti vs tidak berintegriti dalam dilema harian
Masa
Masa
- 45 minit (Icebreaker 10 minit, Perbincangan 20 minit, Refleksi dalam kumpulan 15 minit)
- Jurulatih diminta untuk hanya 45 minit diberikan.
Bahan
4 kad zon (ditulis atas kertas A4) sama ada [Setuju / Tidak Setuju / Ragu / Bergantung] - Setiap kumpulan akan huraikan.
Langkah
1. Setiap kumpulan baca 10 dilema berikut dan pilih satu (Berlainan setiap kumpulan). Ketua kumpulan akan berunding sesama mereka (Dipantau oleh jurulatih):
2. Ahli kumpulan mulakan zon pilihan dan beri hujah. Zon pilihan (Setuju / Tidak Setuju / Ragu / Bergantung). Setiap kumpulan akan buat pembentangan
- Ambil guna aset pejabat untuk urusan peribadi
- Menerima hadiah kecil daripada pembekal
- Tuntut elaun perjalanan lebih daripada jarak sebenar kerana ‘memang semua orang buat’
- Memberi kelebihan kepada rakan/saudara dalam proses tender kerana ‘dia boleh dipercayai’
- Salin perenggan laporan/jurnal tanpa rujukan kerana ‘masa tak cukup dan ini maklumat umum’
- Ubah masa kehadiran (punch in/out) atau minta rakan tandatangan hadir bagi pihak kita
- Kongsi dokumen dalaman/sulit (contoh: sebut harga pesaing, keputusan penilaian) dalam kumpulan WhatsApp luar kerana ‘nak bantu kawan’
- Terima ‘diskaun khas’/hadiah selepas meluluskan pesanan daripada pembekal sebagai tanda terima kasih
- Padam komen negatif/aduan dalam laporan atau media sosial rasmi untuk jaga imej jabatan
- Guna pelajar/staf bawahan untuk urusan peribadi (ambil barang, hantar anak) dengan alasan ‘kerja sekejap saja’.
3. Fasilitator kaitkan dengan berikut sewaktu pembentangan
- maksud integriti & etika.
- Apa prinsip yang setiap kumpulan gunakan?
- Bagaimana “tiada siapa melihat” mempengaruhi keputusan?
- dan lain-lain yang berkaitan
Hasil Akhir
Pelajar faham "Tindakan Betul” yang sepatutnya dilakukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan