Sewaktu belajar dahulu (2011-2015) saya berpeluang melawat Motor Museum of Western Australia. Di celah-celah deretan kereta klasik, trak lama dan poster minyak zaman silam, mata saya terus tertarik kepada sebuah kereta hitam berbentuk kotak dengan tulisan krom kecil di bahagian hadapan:
“ELECTRIC”.
Saya mendekat. Di sebelahnya ada papan maklumat:
DETROIT ELECTRIC CAR – 1917
Dihasilkan oleh Anderson Electric Car Company, Detroit, Michigan. Jarak sehingga 60 batu (lebih kurang 100 km) untuk sekali cas, menggunakan bateri plumbum-asid.
Tiba-tiba rasa macam tengok “Atuk Tesla” versi muzium.
Kereta Elektrik Seratus Tahun Lalu
Reka bentuknya sangat ringkas. Bahagian depan nampak seperti “bonet palsu” kerana tiada enjin pembakaran dalaman. Kabin pula tinggi, lebih mirip kereta kuda yang dimodenkan. Di bawah bampar hadapan, ada satu kotak hijau besar , itulah pengecas bateri circa 1917. Besar, berat, penuh tombol dan meter analog. Jauh beza dengan wall charger kecil yang kita pasang di rumah hari ini.
Menurut penerangan muzium, Detroit Electric Model 47 ini:
-
disasarkan kepada golongan wanita pada ketika itu, kononnya lebih “bersih, mudah, senyap dan selamat” berbanding kereta petrol yang perlu dicrank;
- mampu bergerak sehingga ±60 batu pada kelajuan bandar dengan sekali cas;
- digunakan sebagai kenderaan harian dalam bandar, untuk ke pasar, ke bandar, atau menghantar anak ke sekolah.
Bayangkan, lebih 100 tahun dulu, orang sudah pun memandu kereta elektrik pergi kerja dan balik rumah, siap caj bateri di garaj!
Jadi, Kenapa Kereta Elektrik “Hilang” Sekian Lama?
Bila tengok sendiri Detroit Electric ini, otak saya automatik terfikir:
“Eh, kalau dah wujud awal 1900an, kenapa kita hanya ‘sibuk’ dengan EV beberapa tahun kebelakangan ini? Adakah syarikat minyak sengaja bunuh teknologi ini?”
Soalan macam ni memang selalu timbul. Mudah untuk menjerit, “Konspirasi minyak!” dan tutup cerita. Tapi kalau kita lihat balik sejarah, gambaran sebenarnya lebih kompleks.
Antara faktor utama kenapa EV awal tewas:
-
Teknologi bateri lemah
Bateri plumbum-asid sangat berat, mahal dan lambat dicaj. Jarak 60 batu boleh dikira ok untuk bandar, tetapi untuk perjalanan antara bandar, agak menyusahkan. -
Revolusi kereta petrol
Pada 1912, wujud starter elektrik untuk enjin petrol. Sebelum itu, kereta petrol perlu dicrank (berat, kotor, berbahaya). Selepas ada starter, kekuatan utama EV (senang dihidupkan) hilang. Kereta petrol jadi sangat mesra pengguna. -
Kos & pengeluaran besar-besaran
Henry Ford dengan Model T menjadikan kereta petrol jauh lebih murah hasil mass production. Kereta elektrik tidak pernah sampai tahap kilang mega seperti itu. -
Infrastruktur & harga minyak
Stesen minyak membiak dengan pantas, manakala kemudahan elektrik di rumah belum menyeluruh. Pada masa sama, minyak sangat murah dan berlimpah. Dari sudut ekonomi ketika itu, petrol memang nampak pilihan paling praktikal.
Adakah syarikat minyak langsung tak terlibat?
Realistiknya, kemudian memang wujud lobi industri minyak dan automotif yang tidak begitu mesra dengan teknologi alternatif. Tetapi untuk era Detroit Electric 1910–1920an, kejatuhan EV lebih banyak berpunca daripada had teknologi dan faktor ekonomi, bukannya semata-mata “plot rahsia”.
Bayangkan Jika Teknologi Ini Tidak Terhenti
Sekarang kita main “what if”.
Bagaimana jika kereta elektrik terus kekal dominan sejak 1917 dan tidak diketepikan oleh petrol?
Beberapa kemungkinan yang menarik:
-
R&D bateri berkembang lebih awal
Jika permintaan EV konsisten selama 100 tahun, mungkin:-
bateri lithium-ion/solid-state muncul jauh lebih awal,
-
standard pengecasan di rumah dan pejabat wujud sejak 1950-an lagi,
-
“range anxiety” sudah lama selesai.
-
-
Bandar kita lebih bersih & senyap
Kualiti udara bandar mungkin jauh lebih baik. Bunyi enjin dan asap hitam dari ekzos mungkin jadi “artifak muzium”, bukannya pengalaman harian. -
Politik minyak kurang bergolak
Krisis minyak 1970-an, perang Iraq/Kuwait mungkin tidak seteruk yang kita lihat dalam sejarah. Negara yang kaya sumber tenaga alternatif (angin, solar, hidro) mungkin menjadi kuasa ekonomi baru. -
Tetap ada cabaran baru
-
Jika elektrik dihasilkan daripada arang batu, masalah karbon hanya berpindah dari ekzos kereta ke cerobong loji janakuasa.
-
Isu perlombongan mineral bateri, pelupusan dan kitar semula akan muncul lebih awal.
-
Dengan kata lain, dunia mungkin tidak “perfect”, tetapi trajektori teknologi dan alam sekitar kita pasti sangat berbeza.
Apa Pengajaran Untuk Kita Hari Ini?
Berjalan keluar dari muzium itu, saya rasa Detroit Electric 1917 bukan sekadar kereta lama comel untuk diambil gambar. Ia sebenarnya cermin kepada pilihan yang dibuat manusia lebih 100 tahun lalu.
Beberapa pengajaran yang saya bawa:
-
Teknologi baik tidak semestinya menang automatik.
Kadang-kadang ia kalah kerana tidak mendapat sokongan polisi, infrastruktur atau modal, walaupun dari sudut jangka panjang ia lebih mesra alam. -
Keputusan kita hari ini akan bentuk sejarah 100 tahun akan datang.
Seperti bagaimana masyarakat pilih petrol dulu, hari ini kita pula sedang membuat pilihan antara:-
terus bergantung kepada bahan api fosil, atau
-
beralih kepada EV, tenaga boleh baharu dan gaya hidup lebih lestari.
-
-
“Konspirasi” selalu nampak menarik, tetapi analisis kritikal lebih penting.
Senang untuk menyalahkan “syarikat minyak jahat”. Tetapi lebih bermanfaat jika kita belajar faktor sebenar: teknologi, ekonomi, polisi dan tingkah laku pengguna. Dari situlah kita boleh merancang masa depan yang lebih baik.
Penutup
Detroit Electric 1917 di Motor Museum of Western Australia mungkin hanya satu pameran di sudut dewan. Tetapi bagi saya, ia adalah peringatan senyap bahawa:
Dunia pernah memilih jalan yang berbeza.
Dan kita masih berpeluang membetulkan, atau sekurang-kurangnya mengubah, jalan yang akan datang.
Mungkin suatu hari nanti, generasi cucu kita pula akan melawat muzium dan melihat Tesla, BYD, atau Proton EV sebagai “artifak zaman lama” – sambil tertanya-tanya,
“Kenapa dulu ambil masa begitu lama untuk manusia beralih daripada petrol?”
Siapa tahu. Yang pasti, pilihan itu bermula dengan kita hari ini.






Tiada ulasan:
Catat Ulasan